fredag 18 februari 2011

Beer Here Vårwit

Christian Skovdal Andersen som tidigare legat bakom bland annat Ølfabrikken är mannen som ligger bakom Beer Here. Precis som Mikkeller så är Beer Here ett slags fantombryggeri som reser runt och brygger sin öl lite varstans.

Tyvärr så har jag inte fått chansen att prova så många öl från detta bryggeri, dock har jag provat en av de extremaste och det är Essentia Bina som var riktigt, riktigt god. Nu är det dock witbieren Vårwit som det handlar om, detta är en ofiltrerad skapelse som Christian bryggt nere i Skottland tillsammans med grabbarna (och hunden) på BrewDog.

Så efter att ha druckit en hel del IPA och liknande på sistone så såg jag fram emot att dricka något lättare!

Vätskan har en disig orange färg med ett medelstort smutsvitt skum med stora luftiga bubblor. Skummet lämnar lätta rester på glasets insida.

Doften har tydliga inslag av skumbanan, apelsinzest, koriander och honung samt en lätt gräsig humlearom. Jästigheten känns dock typiskt tysk och inte åt det belgiska witbier-hållet.

Smaken har även den rejäla drag av skumbanan och koriander samt honung. Det finns också en bra humlighet med lätt blommiga inslag.

Ölet är lätt och friskt med en medelhög kolsyrehalt. Bubblorna är stora och mjuka.

Mmm... det här var faktiskt riktigt smarrigt. Helt klart ett öl som jag kommer att dricka fler gånger i vår. Kul att se ett såhär grumligt öl med såhär mycket jästfällning komma ut från BrewDogs väggar till Sverige, det är inte varje dag.

Betyg? 3,6 av 5.

Pris: 19:90 för 33 cl på Systembolaget.

6 kommentarer:

  1. Jag tycker att ölet var okej, men dock mer intressant doft än smak enligt mig. Lite tunn smak enligt mig, annars hade den varit topp.

    SvaraRadera
  2. Håller med dig angående tunnheten, det var den som gjorde att jag inte satte ett högre betyg än vad jag gjorde. Tycker dock den är väldigt uppfriskande och trevlig ändå!

    SvaraRadera
  3. Jo det är sant det. Det fanns rätt saker i ölet om man säger så, kanske inte bara rätt balanserat eller tillräckligt mycket av det.

    SvaraRadera
  4. Är det bara jag som fann en massa konstiga metalliska samker i ölet??

    SvaraRadera
  5. Tyckte inte den var så bra. Tunn och ganska smaklös. Enligt ratebeer så bryggs den på Søgaards Bryghus. De flesta Beer Here bryggs väl i danmark. Christian däremot bor sedan något år tillbaka i Sydafrika där han ska starta ett nytt projekt.

    SvaraRadera
  6. @fajanen: Om du kikar på flaskan så står det att den bryggs i Skottland. Dessutom har den samma flaska som de använder sig av samt samma typ av etikett.

    SvaraRadera