lördag 13 november 2010

Son of Nekron - satans god öl! Eller?


Bryggeriet Djævlebryg är ett danskt kontraktsbryggeri som nu, för första gången, finns tillgängliga på Systembolaget. Vad jag förstått så bryggs ölet för tillfället på Herslev Bryghus i Roskilde. Djævlebryg utmärker sig kanske allra mest genom att en krona för varje flaska Gudeløs som säljs doneras till den danska ateistföreningen. Nu är det dock den rökiga portern Son of Nekron som skall recenseras.

När man häller upp ölet i glaset möts man av en närmast svart vätska. Det bildas ett ljusbrunt, litet krämigt skum som lämnar en del rester på glaset. Ser inbjudande ut.

Doften har framförallt rostade och rökiga toner från malten. Lite kaffe och lätta toner av mörk choklad samsas med rök (både lite charkuterier och ved från en brasa). Det finns också litet toner av granbarr.

Smaken går i samma stil med lätta toner av rökt skinka, kallt kaffe och mörk choklad. Bränt trä och de där granbarren jag nämnde i doften finns även att finna här. Ölet är ganska torrt - vilket både har sina för- och nackdelar. De rostade tonerna är visserligen väldigt trevliga, men det känns som man skulle vilja ha lite mer sötma för att balansera upp det hela. Avslutningen är någorlunda besk.

Munkänslan är tämligen lätt - jag får nästan känslan av att den är lite väl tunn i kroppen. Kolsyran är medelmjuk.

Å ena sidan en väldigt drickbar porter med en hel del intressanta smaker, å andra sidan får jag lite intrycket av att det spretar lite för mycket emellanåt och jag känner mig inte jätteimponerad. Med det sagt är det fortfarande ett bra öl, så om man är förtjust i rökporter är det bara att springa till bolaget och handla en flaska. Det är ju trots allt inte en öltyp vi är bortskämda med.

Betyg: 3,5 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar