onsdag 24 november 2010

Örebro Öl & Whisky Festival 2010, del 1

I lördags var det så äntligen dags för ett besök på Örebro Öl & Whisky Festival. Även om det verkar finnas blandade åsikter om festivaler överlag i ölbloggosfären tycker åtminstone jag att det är intressant att få prova lite nya öl, snacka med andra ölbloggare och ölintresserade, samt bryggare och importörer.

Efter en snabb rundtur i lokalen kom vi fram till delen där de svenska mikrobryggerierna fanns placerade. Vi inledde med att prata lite snabbt med Mattias Hammenlind på Sigtuna Brygghus, samt prova deras nya Bundeslager. Kanske inte det roligaste ölet för en ölnörd, som Mattias mycket väl påpekade, men å andra sidan ett bra öl att börja med. Det var hursomhelst ett rensmakande, maltigt, brödigt och trevligt öl som jag helt klart kan tänka mig att dricka en varm sommardag. För övrigt vann ölet pris för bästa lager på festivalen och jag kan förstå att det gick hem hos många. "Tyskt" är väl en bra beskrivning, tycker jag.

Efter detta blev det ett besök hos Björn på Oppigårds. Ett smakprov av Bangalore Twice befann sig snabbt i våra glas och det är bara att konstatera att det är ett kvalitativt öl. Visst, personligen hade jag önskat ytterligare lite mer arom samt lite mindre sötma, men det inger ändå hopp för oss som är sugna på mer svensk dubbel-IPA. Det verkar finnas delade meningar i ölsverige huruvida "humlebomber" är överrepresenterade eller inte. En del tycker att humlehysterin har gått för långt, medan vissa vill ha mer av det. Själv ser jag gärna fler exemplar av stilen - antalet dubbel-IPA som bryggts i vårt land går ju nästan räkna på ena handens fingrar ...


Sedan blev det mer dubbel-IPA; den här gången från Skottland i form av Hardcore IPA från BrewDog. Personligen tycker jag till exempel att Punk IPA är en rätt tråkig historia, men det här var faktiskt överraskande bra. Fräscht, tropiskt fruktigt och kådigt skulle jag vilja påstå. Kan inte komma på att jag druckit något bättre från BrewDog. Tilläggas bör att vi hade problem att hitta till importören - Cask Sweden - men tillslut hittade vi dem efter att ha frågat Darren (tack för det!).

Haandbrygeriet-öl på fat är inte vanligt i Sverige, men här fanns fyra stycken att välja på, och Odin's Tipple blev både Fredriks och mitt val. 5 cl skulle kosta 30 kronor (i kuponger), vilket ju givetvis är en del. Nu fick jag dock 15 cl istället vilket ju kändes generöst, men å andra sidan kanske inte helt ultimat då det trots allt är en imperial stout på 11%. Ett riktigt gott öl med fina rostade toner, choklad, russin med mera. Kändes som det var en del restsötma.

I samma monter som Haandbryggeriet stod Närke Kulturbryggeri och efter litet snack med Håge fick Fredrik litet Bäver i sitt glas. Det första som slog mig var "massor utav läder" i doften och den smått bisarra idén att brygga öl med bävergäll visade sig inte vara så hemsk ändå.

När jag var på besök/ölprovning hos Närke i våras berättade de om den samarbetsbrygd de nyligen gjort nere i Tyskland med Beck Bräu och De Molen: Elevator. Valet av nästa öl blev därmed inte särskilt svårt - ölet var maltigt, sött, med viss trevlig gräsig humlearom och bra beska samt lätt värmande alkoholtoner. Det kändes välgjort och intressant.

(Smakbeskrivningarna av ölen blir väldigt generella och ur minnet eftersom jag anser att en del av charmen med festivalen försvinner om man går runt med ett block och detaljerat skriver ner allt, men jag försöker göra mitt bästa.)

Mer om festivalen kommer i ett senare inlägg.

6 kommentarer:

  1. Håller med om Hardcore IPA. En riktigt bra öl. Så god att jag var med och delade på en låda privatimporterad.

    SvaraRadera
  2. Låter som att ni gjorde en liknande öppning som mig. Men jag hoppade DIP'orna till senare på kvällen.

    Riktigt kul att stöta på er igen.

    SvaraRadera
  3. fajanen: Låter bra det! Ja, den var faktiskt riktigt trevlig. Mikkeller I Beat You var i och för sig snäppet bättre (om jag inte minns galet).

    Stefan: Okej, ja det är ju egentligen en bra idé :) Sade innan att jag absolut inte skulle börja med DIPA och Imperial Stouts den här gången, men så blev det ändå...

    Ja, det var kul :)

    SvaraRadera
  4. fajan: och Hardcore IPA är numer i beställningssortimentet, så beställer vi tillräckligt mycket av den och Oppigårds amarillo så är Systembolaget tvingade att ta in dom i ordinarie sortiment oavsett hur de har tänkt att sin lanseringsplan ska se ut :)

    SvaraRadera
  5. Ja, det är en röra hur man kan ta sig in i sortimentet ;) En produkt som det är väldig efterfrågan på bör ju dock klart tas in... känns dock mest som det är produkter som "Norrlands Guld Ljus" som kommer in men vi får hoppas på att lite craft beer kan komma den vägen också! :)

    SvaraRadera
  6. Jag var där också, men missade er.

    Min fundering - är det nån som är sugen på att vara med och dela på en låda Brewdog Tokyo*? Drack den på mässan och den var bannemig sanslöst spännande. 118 kr flaskan kostar de, 9 flaskor lediga när alla fått sitt. Hör av er på min blogg!

    SvaraRadera