torsdag 25 november 2010

Dos Equis XX

Fina namn är lika med fina öl. Eller? När svågern kom hem från Teneriffa hade han köpt med sig en flaska för mig okänt öl, något som uppskattas starkt! Ölet som det handlar om heter Dos Equis XX från Mexikanska bryggeriet(?) FEMSA och klassas som en Pale Lager.

Det finns inte så mycket mer att tillägga så vi kör igång med en recension!

Strålen som rinner ut ur glaset har en blek guld-aktig färg med ett litet smutsvitt skum. Ölet lämnar inga rester på glasets insida.

Doften är svag av billig malt, majs och en lätt gräsig humleton. Inte helt olik andra öl i samma kategori.

Smaken är även den dominerad av billig malt med brödiga inslag. Beskan är minimal och dränks i en sötaktig majssmak. Skulle jag uppskatta den så tror jag inte den ligger på mer än kanske 5 IBU.

Ölet är tunt. Kolsyrehalten är hög med medelstora, stickiga bubblor.

Till att börja med vill jag tacka min svåger Linus för att han köpte denna öl åt mig och släpade med den hela vägen från Teneriffa till Kristinehamn. Sen att det kanske inte var den häftigaste ölen i världen kunde ju inte han veta. Den hade ju åtminstone ett häftigt namn!

Betyg? 1,8 av 5. Njäe...

2 kommentarer:

  1. Låter otroligt gott. Nu blev jag avundsjuk!

    SvaraRadera
  2. Om du visste att du nyss dissat The World's Most Interesting Man:s favoritöl, hade du aldrig skrivit det där.

    SvaraRadera