fredag 14 maj 2010

Positiva Överraskningar

Under himmelsfärdsdagen i år var det sedan ett tag tillbaka bestämt att vi i familjen Fröding/Karlsson skulle åka på kryssning med våra respektive. Kryssning med Viking Line:s Cinderella närmare bestämt. För att kort sammanfatta denna kryssning skulle man kunna använda två ord: Positiva överraskningar. Det har verkligen varit bättre än vad jag hade förväntat mig på alla sätt.

Utöver god mat, trevligt sällskap och kul aktiviteter tänkte jag gå in och beskriva vad som hände ölmässigt under resan. Det började bra hursomhelst, i taxfree-butiken fanns trevliga öl såsom Fuller's ESB, Kozel Cerny (Dark) 10°, Ola Dubh 16 Years och Ola Dubh 18 Years tillsammans med de vanliga lagerölen på burk. Detta var kul tyckte jag då jag tidigare inte hittat så trevliga öl i en taxfree-butik. Detta resulterade hursomhelst i en liten provning av de tre först nämnda i hytten med blandade reaktioner från familjen.

Efter att vi käkat buffé med en massa läckerheter som var trevligt trots lättare trängsel och många kraftigt berusade människor (dock var vi ganska förskonade då vårt sällskap hade en egen del av matsalen). Ja, efter att vi käkat buffé så bar det iväg till puben Hornblower's Pub där vi hittade ett någorlunda brett utbud av öl. Den första ölen jag provade där var Gouden Carolus Classic, en lillebrorsa till Gouden Carolus Van De Keizer Blue som är en mäktig och söt belgare. Denna är dock lite svagare på 8,5% men har ändå ett riktigt brett smakregister.

Minirecension av Gouden Carolus Classic

Färgen är djupt kastanjbrun med ett minimalt beige-aktigt skum. Ölet lämnar knappt några rester på glaset.

Doften är trevliga och åldrad (!) med toner av typisk belgojäst och portvin men där finns även inslag av farinsocker och torkade frukter. Det är en riktigt trevlig doft och jag misstänker att ölet har ett år eller kanske till och med två på nacken för det doftar riktigt åldrat och datumet var kort, bara ett drygt halvår kvar till bäst före-datumet.

Smaken är kraftfull och söt med stora inslag av just belgojäst och torkade frukter tillsammans med en hel del vinösa toner. Det finns även vissa andra drag i smaken som är lite svåra att sätta fingret på men någon sorts winegumskaraktär är det iaf det handlar om.

Fylligheten är medel med en relativt låg kolsyrehalt för att vara en belgisk öl.

Detta var riktigt, riktigt trevligt och det vore kul om den gjorde entré på Systembolagets hyllor inom en snar framtid. Prisvärt var det också, ringa 45 SEK för en riktigt bra belgare på krogen.

Betyg? 4,15 av 5.

Ja, nu var recenserandet avklararat och jag går vidare med att berätta om de övriga upplevelserna redan nu då jag inte gillar följetånger. Andra öl som provades under kvällen var Stallhagen Export, klassikern Sierra Nevada Pale Ale, Harviestoun Old Engine Oil och ett par skvättar Weihenstephaner Hefe och Chimay Blue.

Några minuter innan taxfree-butiken skulle stänga idag (läs hemresedagen) så hade de plockat fram några lådor med BrewDog Trashy Blonde som de sålde för ynka 10 SEK/flaskan. Så ett litet gäng sådana och en Fuller's ESB för 23,50 SEK fick följa med hem tillsammans med lite vanlig tråköl som får fungera som bjud- och tända grillen-öl.

Avslutningsvis kan jag konstatera att även en ölnörd kan bli någorlunda tillfredsställd på M/S Viking Cinderella.

Foto: Viking Line:s hemsida

[Ett gäng slarvfel/stavfel kan förekomma då jag är ganska trött just nu men dessa ska jag fixa såsmåningom, kände bara att jag ville rapportera redan nu medan minnet är färskt för eran underhållning]

3 kommentarer:

  1. Där har Silja Line något att lära sig av, de har bara tråköl i sina tax frees.

    SvaraRadera
  2. Ja, det tycker jag helt klart. Samtidigt känns det som att även Viking Line skulle kunna ha ett betydligt bredare utbud med tanke på hur mycket bra whisky och vin de säljer.

    SvaraRadera
  3. När började de med bra öl på båten???
    Hur låg de prismässigt?

    SvaraRadera