torsdag 27 maj 2010

Besök på Bishops Arms och Indian Tribute

Idag fick det bli ett litet besök på Bishops Arms i Karlstad med några studiepolare. Vädret var fint och det kändes som ett trevligt sätt att avrunda studieveckan på. Vid ankomsten till Bishops Arms såg jag genast att de hade en tapp med Oppigårds Indian Tribute vilket gjorde mig väldigt glad, så jag beställde genast in ett glas av den.

Recension av Oppigårds Indian Tribute

Ölet har en klar och orangebrun färg med ett två fingrar högt beigeaktigt skum. Det blir en hel del skumrester på glaset.

Doften lovar gott med rejäla toner av tropisk frukt, satsumas och en hel del tallbarr. Det finns även en maltig bakgrund som balanserar upp alla stora humletoner.

Smaken är inte riktigt lika besk som doften antyder men har ändå rejäla toner av framförallt tallbarr, satsumas och grapefrukt. Det är en såndär härligt läskande juicig smak som gör att man smälter inombords.

Fylligheten är medel till stor med en relativt låg kolsyrehalt.

Mmm... Detta är fruktansvärt gott och det är inte utan att man blir lite ledsen att denna inte kvalade in bland årets IPO:r på Systembolaget. Om detta kan du läsa lite mer om här.

Vad blir betyget på denna "indiska hyllning" då? Ja, det landar någonstans kring 4,2 av 5. Riktigt gott utan att vara extremt på något sätt.

Till detta så åt jag lite gravad lax med dillstuvad potatis och hovmästarsås. Kombinationen var inte helgjuten även om citrustonerna i ölet matchade någorlunda med laxen.

Som efterrätt tog Robin i sällskapet en banana split men jag ville snarare ha en efterrättsöl. Det fick bli en Traquair 900 från 2007 som jag druckit några gånger förut. En smått fantastisk öl som jag tycker växer för varje gång jag provar den.

Allt som allt som blev det en trevlig kväll trots att det var lite hektiskt därinne samt att maten lät sig dröja. Dock smakade både mat och dryck oerhört bra så det jämnade ut sig i slutändan.

4 kommentarer:

  1. Detta är en av mina favoritöl. Jag var i kontakt med Oppigårds för att höra hur det ligger till med denna ölen. Tydligen är den slut (på flaska bara?) och de sa att de skulle brygga den igen efter sommaren. Har stora förhoppningar att få tag på den i höst då jag tycker att den är suverän!

    SvaraRadera
  2. De skrev på facebook så sent som idag att de håller på att brygga den igen!

    SvaraRadera
  3. Läste precis att den nya batchen skulle vara fat only...ack!

    SvaraRadera
  4. Drack den på Sorbon igår på fat. Helt underbar öl.

    SvaraRadera