torsdag 20 maj 2010

Granskning av BrewDogs öl i Sverige del 3: Upplösningen

För att avsluta denna korta men granskande serie av inlägg tänkte jag lite kort gå igenom lite av vad James Watt skrev i sitt svar till mig. Som bekant skickade jag ett mail där jag (mer eller mindre oavsiktligt) frågade ifall det var så att de BrewDog-öl vi dricker i Sverige är annorlunda mot de man kan köpa på t. ex deras hemsida och om de eventuellt licensbrygger sin öl. Dessutom frågade jag hur det kom sig att det var sådan skillnad mellan de två flaskor jag provade.

I sitt mail till mig förklarar James att ingen Trashy Blonde någonsin licensbryggts utan att all öl av denna sort är bryggd hos BrewDog i Skottland. De enda öl de överhuvudtaget har licensbryggt är 77 Lager och Tokyo*. 77 Lager-bryggningen var de såpass missnöjda med att de har valt att aldrig göra om det, dessutom gick olyckligtvis just den batchen till Sverige. Tokyo*-bryggningen var de nöjda med men de kommer förmodligen att brygga den själva i fortsättningen.

Vidare menar James att deras bryggverk den senaste tiden genomgått en rad förändringar, bland annat i hur filtreringsprocessen fungerar med mera. Han menar också att smak, färg och doft också varierar från batch till batch och att detta är något de är medvetna om och nöjda med. De menar att det mer eller mindre enbart är stora bryggerier som har råd/tid att vara 100% konsistenta.

James skriver också att BrewDog fortfarande är ett bryggeri under utveckling och att de lär av sina misstag. Han menar också att det är på både gott och ont att de som bryggeri fått stå så mycket under strålkastarljuset som de gjort det senaste året/åren.

Mailet jag fick av James var ganska långt, till och med för långt för att publicera här. Han går verkligen in på detalj och förklarar på ett tydligt sett hur de bedriver sin verksamhet. Det märks att han brinner för det de gör på BrewDog och det känns absolut inte som att han försöker förklara bort saker och ting.

Avslutningsvis skriver han att de har mycket spännande saker på gång i år och att han hoppas jag att jag/vi vill ta del av dessa planer. Det tänker jag också. BrewDog är verkligen ett spännande bryggeri som verkar vilja tänja maximalt på gränserna.

Hoppas att ni läsare har tyckt att detta har varit lika intressant som jag.

2 kommentarer:

  1. Skön upplösning! Bra jobbat! Undersökande journalistik, det är bra!

    SvaraRadera
  2. Riktigt bra jobbat. Tack så mycket!

    SvaraRadera