tisdag 30 juni 2009

Torrhumlad Single Hop Simcoe och litet Double Bastard

Var en sväng till Alex igår för att hämta litet öl från en privatimport, men det blev även litet mer än så! Generöst nog bjöd han på en Mikkeller Single Hop Simcoe IPA - som han torrhumlade! Det gav helt klart ett "fräschare"/färskare intryck på ölet, humlearomen blev alltså klart kraftigare. Oerhört trevligt.



Efter detta blev det ytterligare ett öl; Double Bastard Ale, ett öl som jag inte hade druckit sedan november i fjol, och wow, det var verkligen så gott som jag mindes! Vi testade den först helt rumstempererad och sedan lätt kyld (med hjälp av en sådan där "kylstrumpa"). Trots att rumstemperaturen var ganska hög (det kändes som årets varmaste dag?) så föredrog vi detta då smakerna kom fram tydligare. Själv brukar jag alltid kyla mina öl lätt, men det är väl inte alltid det behövs. Tack än en gång för att du bjöd på detta, Alex!




Och just det... anledning till att jag ens var där, var att hämta två flaskor öl. Inte de billigaste ölen i världen kanske, men inte helt lätt att få tag på i Sverige (eller världen för den delen, åtminstone inte Mikkellern ...).



Mikkeller Festival Edition 2009 - Stella 0
Pizza Port Hop 15

5 kommentarer:

  1. Bara 1 av varje? Hursomhelst två riktigt bra öl :)

    SvaraRadera
  2. Niggze: Ja, det fick räcka, hade räknat med att få tag på dem ens men Alex var schysst och hade sparat undan en av varje åt mig. De kostar ju en hel del pengar också så det hade blivit lite dyrt med fler :P

    SvaraRadera
  3. *inte räknat med att att få tag på

    SvaraRadera
  4. Grymt skoj att ni värmlandslappar också fick tag på en festival!

    Hop-15 dessutom, den kvalar nog in på min top-5 lista..

    Grattis boyz!

    Ps. Visst är det häftigt att skriva en del ord med "z" ?

    SvaraRadera
  5. @David: Yes, det var skoj att dricka öl tillsammans också! (vi har ju mest stått och snackat när vi tidigare delat upp våra privatimporterade öl...)

    @dempa: btw, man får tacka för nyhetstipset från Brill. Tack vare ditt tips har nu värmlandslapparna lite festial öl! ;)

    SvaraRadera