tisdag 9 juni 2009

Mikkeller Simcoe Single Hop IPA

Dåså, då har äntligen ölen jag beställde antlänt och efter första dagen på mitt sommarjobb (som förövrigt var ganska lång och slitsam) så är det dags att pröva en öl från nyhetssläppet. Egentligen hade jag nog tänkt att göra en videorecension, men jag känner mig alldeles för trött och ofokuserad för att sätta mig och filma, redigera och recensera. Så ni får hålla tillgodo med en skriftlig - men bli inte förvånade om jag videorecenserar den vid ett senare tillfälle.

Nåväl, hur är ölen då?

Direkt när de första öldropparna landar i ölkupan så bildas ett våldsamt skum, något i stil med Orval faktiskt. Förvånad som jag blir så försöker jag hälla lite till och inser sakta att jag lär få vänta en stund med att dricka denna öl. Färgen är djup orange och ölet har en ganska grumlig karaktär. Det lämnas rejält med skumrester på glaset medan man dricker sig igenom ölen.

Aromen/doften innehåller massvis med passionsfrukt, ananas men även en viss ton av jäst. Det märks att det är rejält med humle i ölet, det är en galet trevligt doft.

Smaken har också den toner av passionsfrukt, ananas och riktigt bitter grapefrukt. Det finns även en viss träighet/jordighet i ölen som gör den oerhört besk. Malten finns där och försöker för fulla muggar att balansera upp all beska. Enligt mig så är detta bland de bästa "vanliga" ipor jag provat i ett helt nyktert tillstånd. Det enda som möjligtvis drar ner omdömet ett snäpp är den överdrivna kolsyran.

Betyget blir 4,1 stadiga ölsejdlar av 5!

1 kommentar:

  1. Detta ÄR den bästa ipan Jag druckit. Satt och hade ångest över att det tog slut i glaset. Ville inte att det skulle ta slut, men som tur är finns det fler i källaren!!

    SvaraRadera