fredag 5 juni 2009

BFM La Meule


Första ölet att recenseras från nyhetssläppet i måndags är schweiziska La Meule från Brasserie des Franches Montagnes.

Ölet är grumligt gulfärgat med ett litet vitt skum, det ser helt klart inbjudande ut.

Doften är kryddig, örtig, jästig, fruktig och lätt syrlig med toner av blommor, gräs, citrus och apelsin. Det är en intressant doft, som känns väldigt fräsch på något sätt.

Smaken är också den lätt syrlig och fruktig med kryddor, örter, blommor, gräs, citron och apelsin. I eftersmaken dyker också en intressant ton av mint upp. Precis som doften så levererar ölet, om än något mer.

Munkänslan är underbart torr och len. Kroppen är lätt till medelfyllig med mjuk kolsyra.

Nå, det är känns helt klart ganska ovanligt, det finns något som gör att ölet har en egen karaktär och sticker ut. Ölet är ju för övrigt kryddat med salvia, men jag vetetusan om jag har så stor koll på hur salvia smakar exakt, kan inte minnas att jag ätit det. Hursomhelst var jag precis iväg och köpte på mig ytterligare en flaska (tillsammans med litet mindre roligt som skall drickas på en grillfest imorgon + två Chimay blå 2008 som jag inte kunde motstå innan de försvinner).

Rekommenderas starkt!

Betyg: 3,8 av 5. Ett väldigt uppfriskande öl, som jag gärna dricker när vädret är lite varmare och finare...

3 kommentarer:

  1. Låter ju jättebra. Köpte en flaska idag. Ska bli kul att prova den.

    SvaraRadera
  2. Låter fint.
    Jag köpte två flarror som snart ska drickas.

    Är den mörk eller ljus??

    SvaraRadera
  3. Den är ljus. Man kan tro att den är mörk dock av någon anledning. :)

    SvaraRadera