torsdag 30 april 2009

Torsdag - fem dagar efter den stora dagen

Ja, det har känts lite sådär halvmotiverande att skriva något de senaste dagarna, men här kommer i alla fall ett inlägg. Det har sagts förut, och det kan sägas igen, men alla ska ha ett stort tack för den trevliga stämning som skapades på ölbloggarträffen i lördags. Själv var man ju som värmlänning lite extra exalterad eftersom varken jag eller Fredrik hade sett så mycket god öl på samma gång innan.

Själv tycker jag att Westvleteren Abt, Three Floyds Dark Lord, Alesmith Wee Heavy samt Cantillon Blåbær Lambik var det godaste provningen bjöd på. Bästa öl totalt sett var dock såklart Närke Stormaktsporter på fat. Har druckit ölet på flaska fyra gånger (senaste gången bara för någon månad sedan) men det här tog ändå priset (i positiv bemärkelse). Sinnessjukt. Måste också ta och försvara Nøgne Ø Sunturnbrew som vissa verkar tyckte lite sisådär om, till och med totaldissat. Visst, jag var väl kanske inte i 100% form men jag tycker ölet helt klart bjöd upp till dans.


Igår var man tillbaka på uteserveringen på Bishops Arms i Karlstad igen, och avtrubbad och bortskämd efter helgen var det svårt att peka ut något intressant att dricka. Det slank ner en islänning, Ölvisholt Móri (hade hoppats att de skulle fått in imp. stouten, men men) och en Hoegaarden på fat i profilglas (fan vad tjocka de är!), vilket var oerhört uppfriskande och trevligt. Slutligen dracks en Jämtlands Påsköl som var helt okej, och ja, på gränsen till riktigt bra - det kändes som de var tillbaka efter infektionsproblem som jag märkte när jag drack deras IPA. Apropå Jämtlands fortsatte jag idag med en Bärnsten som jag köpte på Nordstan i Göteborg då det var ett av få Jämtlands öl i ordinarie sortimentet jag missat att dricka. Helt okej lager en sådan här dag måste jag säga!

På tal om Hoegaarden och vackert väder förresten, så blev jag och Fredrik sugna på att ta en grill- och veteölskväll här framöver. Får hoppas någon dag nästa vecka bjuder på fint väder. Då kan det nog slinka ner en och annan wit och weiss, och ja, kanske något kraftigare senare på kvällen ...

Trevlig valborg!

2 kommentarer:

  1. Haha, jag tyckte att jag hade en formsvacka mot slutet :P

    SvaraRadera