söndag 5 april 2009

Helg

Så, då har ytterligare en helg gått. Några överdrivet intressanta öl har knappast slunkit ner, och jag och Fredrik har inte kunnat ses för någon provning, men jag bestämde mig hursomhelst för att testa några av nyheterna som släpptes den 1 april. Två svenska och en engelsk föll valet på och jag tänkte här sammanfatta mina tankar om de olika ölen.

Först ut i fredags var Oppigårds nya Single Hop Ale. Ölet är klart gyllengult med ett fint vitt skum som lämnar lite skumrester och stannar kvar tills ölet är uppdrucket. Doften är fruktig med toner av aprikos och hö. Smaken är också den fruktig med toner av aprikos, hö och gräs. Trevligt lätt humlig med en bra besk avslutning - lite lagerlik som bryggeriet säger (vilket kanske inte är helt positivt). Småtorr munkänsla, kroppen är lätt. Det här är välgjorda grejer men något endimensionellt. Ölet är väldigt lättdrucket och uppfriskande. Antagligen ett väldigt bra sommaröl. Betyg: 3,5 av 5.

Efter det bestämde jag mig för att testa Ekholmen Ekologiska Ale från Nynäshamns Ångbryggeri (hur länge har de byggt om hemsidan? 100 år?). Ölet är bärnstensfärgat med ett medelstort vitt skum. Doften är frukten och väldigt typiskt "Nynäs" med kryddor, lite tall och engelsk humle. Smaken är välbalanserad och fruktig med kryddiga toner (som jag antar kommer från jästen, som annars i bryggeriets öl) samt lite blommig och gräsig humle. Avslutningen är trevligt besk. Ganska fylligt i munnen trots den låga alkoholstyrkan (i alla fall när jag jämför med Oppigårds-ölet jag drack innan), kroppen är medelstor och munskänslan är lite torr. Väldigt bra sessionbeer det här med, även om jag misstänker att alla inte gillar den där typiska jästsmaken Nynäshamns produkter dras med. Själv tyckte jag den höll sig på en nivå som inte förstörde här i alla fall. Betyg: 3,6 av 5.


Igår (lördag) drack jag det engelska nytillskottet från Fuller's; Golden Pride. Djupt bärstensfärgat öl med ett medelstort vitt skum, små skumrester på glaset. Doft av knäck, honung, fruktgodis, torkad frukt och litet plommon. Smaken är är fruktig och maltigt söt med tydligt knäckiga toner, honung och lite kryddig humle. En medelstor beska märks i eftersmaken. Kroppen är medelfyllig och lite oljig, ganska len och kolsyran är mjuk. Ett lagom trevligt öl att smutta på. Inte så komplext men helt klart gott och framförallt prisvärt. Betyg: 3,6 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar