tisdag 18 september 2012

Thornbridge Bracia

Dags att komma ikapp med lite recensioner av intressanta öl som druckits på sistone. På grund av mitt nya jobb har aktiviteten varit ytterst sporadisk den senaste månaden men jag skall försöka rapportera in här så fort jag får några minuter över.

En av de allra mest intressanta öl jag provat på sistone är Thornbridge Bracia som jag delade på med David på Bishops Arms härom helgen. Det är en Traditional Ale på 10% där man har tillsatt mörk kastanjehonung samt använt sig av den något kontroversiella Sorachi Ace-humlen som vissa tycker har en något märklig smak

Nog pratat, nu kör vi!

Vätskan är mörk på gränsen till svart med ett beige-brunt skum. Det blir inga skumrester på glasets insida.

Doften är kraftig med mängder av spännande inslag såsom honung, mörka bär, jenka-tuggummi, choklad och tjära. Det finns också en viss en lätt rökighet samt en skön ton av fudge.

Precis som doften antyder är det ett väldigt komplext öl med mängder av olika nyanser och smaker. Bland dessa hittar man just mörka bär (björnbär och enbär) jenka-tuggummi, brända honungstoner samt choklad och en viss ton av tjära. Ölet avslutar sött och karamelligt.

Ölet är rejält fylligt med en medelhög kolsyrehalt. Bubblorna är små och lena.

Oboy! Här snackar vi spännande och innovativt öl. Nya nyanser upptäcks medans man dricker det och ölet slutar inte att överraska förrän det är slut. Jag tror helt klart att kastanjehonungen och Sorachi Ace-humlen bidrar till ölets komplexa karaktär!

Betyg? 4,6 av 5! Fantastiskt!

Pris: 149:- för 50 cl på krogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar