fredag 7 september 2012

Old Worthy Scottish Pale Ale

När man nämner Skottland och öl i samma mening kommer troligtvis de flesta att tänka på BrewDog och med all rätt - de har verkligen satt Skottland på ölkartan runtom i världen. Nu kommer dock fler och fler uppstickare och ibland dessa hittar man Old Worthy som hittills endast kommit med en ölsort. 

Vad är det de har bryggt då? Jo, det är vad de kallar för en Scottish Pale Ale som ligger på 5%. Ölet är bryggd med rökt whiskymalt och ljunghonung från högländerna. Bryggeriet rekommenderar starkt att man provar ölet tillsammans med en single malt whisky. 

Då kör vi!

Den orange-färgade vätskan är nästintillklar med ett cirka en och en halv finger högt smutsvitt skum. Det blir endast lätta skumrester på glasets insida. 

När man först doftar på ölet känner man tydligt av den rökta whiskymalten tillsammans med den sötaktiga blommiga doften från humlen. Sedan kommer en lätt men tydlig humlearom som drar åt det blommiga och örtiga hållet.

Smaken är en intressant blandning av rökig whiskymalt, honung och örtig humle. Dessa tre komponenter gör ölet intressant men samtidigt lite lätt baktungt. 

Vätskan är relativt fyllig för att vara en pale ale och kolsyrehalten är relativt låg. Bubblorna är små och mjuka.

Hmm... Det här var intressant. Jag förstår verkligen vad bryggeriet menar med att det passar bra till en bra singlemalt whisky. Tyvärr hade jag inte möjlighet att göra detta i samband med recensionen men jag skall defintivt göra det när jag får chansen och då återkommer jag med vad jag tycker om kombinationen.

Betyg? 3,3 av 5. Intressant och småtrevligt men ingen smaksensation!

Pris: 26:50 för 33 cl på Systembolaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar