fredag 8 juni 2012

Kujo Imperial Coffee Stout

Igår var jag och min sambo på bio och efter bion bestämde jag mig för att titta förbi hos Bishops Arms i Karlstad då det var längesedan jag var där. Först hittade jag inte något särskilt intressant på kranarna men sedan såg jag att de nyss kopplat på ett fat med Kujo Imperial Coffee Stout från Flying Dog Brewery. Den fick jag ju inte missa!

Vad är det då för ett öl? Jo, precis som det låter är det en imperial stout bryggd med rejäla mängder kaffe. Kaffet kommer från det amerikanska rosteriet Black Dog Coffee - vilket passar fint på flera sätt. IBU:n ligger på 40 och alkoholhalten ligger på 8,9%.

Då kör vi!

Vätskan nästintill svart med ett lite rödaktigt skimmer. Skummet är cappuccino-färgat och cirka en och en halv finger högt. Det blir endast lätta skumrester på glasets insida.

Doften är kraftfull och rostade med tydliga inslag av jordigt kaffe och mörk choklad. Det finns också inslag av vanilj och en del lätt rökiga inslag. Det finns också en viss humlearom som drar åt det engelska jordiga hållet snarare än det citrus-aktiga amerikanska.

Smaken är otroligt kraftfull av gott jordigt och kryddigt kaffe och en hel del mörk choklad. Det hela balanseras upp snyggt av både vanilj och röktoner. Kaffesmaken dröjer sig kvar länge i munnen och det är först efter en liten stund som en snygg efterbeska uppenbarar sig.

Ölet är rejält fylligt med en medelhög kolsyrehalt. Bubblorna är små och mjuka.

Det här är riktigt, riktigt bra. Jag är något av en sucker för imperial stout bryggd med kaffe och det här är helt klart en av de bättre varianter jag provat på länge. Denna funkar antagligen klockrent till de flesta efterrätter där man annars skulle ha druckit kaffe till!

Betyg? 4,3 av 5!

Pris: 80 kr för 40 cl på krogen!

2 kommentarer:

  1. Har bara druckit den på flaska, håller med om att den är väldigt god. Den fanns i T9 sortimentet för ett tag sedan, beställde så jag har två flaskor kvar i källaren :-)

    SvaraRadera
  2. Den är riktigt trevlig både på fat och flaska den! Har nog ett kvar pavor kvar sen den kom på bolaget tror jag. Är också förtjust i stouts/porters med kaffe. Mout & Mocca från De Molen är en annan trevlig sådan jag rekommenderar om den inte slunkit ner nån gång förut :)

    SvaraRadera