Regissören Anat Baron tar oss med på en resa där många olika individer och bryggerier får komma till tals. Hon ger en nyanserad bild av ölscenen i USA och vi får ta del av såväl det positiva som det negativa. För oss ölnördar dyker en hel del kända ansikten upp, bland annat Sam Caligione från Dogfish Head, Greg Koch från Stone Brewing och Jim Koch från Samuel Adams. Dessa herrar berättar om hur de fått kämpa för att överhuvudtaget på plats på hyllorna i vanliga affärer.
En stor del av filmen handlar dock om, och är på sätt och vis en kritik mot, hur storföretagen använder mer eller mindre "fula" strategier för att tränga ut sina konkurrenter från hyllorna. De gör detta genom att lägga miljarder på marknadsföring samt att göra mängder av olika förpackningar av samma öl för att tränga ut konkurrenterna från hyllorna bokstavligt talat. Det handlar även mycket om Rhonda Kallmans kamp för att slå igenom med sin koffein-öl "Moonshot" med henne New Century Brewing.
Utan att gå in alltför mycket i detalj på vad filmen handlar om kan jag säga att det är en väldigt intressant resa där man verkligen inser vilken tuff men samtidigt spännande bransch det faktiskt är. Det blir också tydligare än någonsin att det finns människor bakom all öl som görs och vilka risker de tar när de ger sig ut i "krig" mot storbryggerierna.
Filmen är dock ingen ren nördorgie och man pratar inte heller särskilt mycket om öl i sig utan den handlar väldigt mycket om marknadsföring och industrin och branschen i allmänhet. Så väntar man sig att frossa i spännande öl blir man nog besviken. För oss som är riktigt nördiga eller om man är allmänt vetgirig är det dock en ögonöppnande och intressant film som verkligen ger perspektiv på ölindustrin.
Skulle jag rekommendera den? Helt klart, är man ölintresserad och undrar hur branschen fungerar ska man absolut se den. Är man bara intresserad av produkten i sig blir man nog rätt uttråkad av allt affärsprat. Den får 3,5 av 5 i betyg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar