söndag 22 januari 2012

Paralellprovning: Amarillo vs Indian Tribute

I onsdags fick jag äntligen hem min låda med Oppigårds Indian Tribute, eller ja äntligen och äntligen, jag fick ju bara vänta i tre dagar. Men den som väntar på något gott... väntar alltid för länge, åtminstone när det gäller humle! Hursomhelst, genast slog det mig att jag ville göra en paralellprovning med Amarillo från samma bryggeri, så jag beställde ett par flaskor av den med. Något som gladde mig är att det är samma bäst-före datum på båda sorterna. De går ut i maj i år, och är därmed väldigt färska då Oppigårds sätter bäst-före datumet 6 månader efter buteljeringsdatum.

Egentligen är det kanske lite orättvist eftersom Indian Tribute klassas som en IPA och Amarillo som en American Pale Ale, men samtidigt ligger de ganska nära varandra i både alkoholhalt och IBU så jag tycker paralellprovningen är berättigad. Det blir inga regelrätta recensioner utan jag berättar kort om hur de båda ser ut, doftar och smakar och ger sedan ett omdöme vilket som är det bättre ölet. - de är ju trotsallt två av Oppigårds allra humligaste öl (Drakens DIPA ej inkluderad). Vi börjar med Amarillo!

Oppigårds Amarillo:

Vätskan är klar och djupt bärnstensfärgad med ett en och en halv finger högt beige-vitt skum. Det blir endast lätta skumrester på glasets insida.

Doften är fräsch med sköna drag av tropiska frukter, nässlor och vinbärsblad från humlen.

Smaken är humlig och fruktig med samma inslag som doften, men det är ingen jättestor beska. En ganska snäll smak.

Ölet är medelfylligt med en relativt låg kolsyrehalt. Bubblorna är medelstora och mjuka.

Oppigårds Indian Tribute:

Vätskan är även här klar och bärnstensfärgad med ett drygt en och en halv finger högt skum, kanske en liten nyans mörkare än Amarillon. Här blir det också lite mer skumrester än Amarillon.

Doften är kraftig av amerikansk humle med betoning på tallbarr, grapefrukt och citrusfrukter. Det finns också en tydlig bakgrund av karamellmalt.

Smaken är rejält besk med en sköna fruktighet från humlen. Ölet avslutar beskt och relativt torrt.

Ölet är medelfylligt med en relativt låg kolsyrehalt. Bubblorna är medelstora och mjuka.

Slutsats:

De båda sorterna är betydligt mer olika i humleprofilen än vad jag först hade väntat mig. Amarillon är betydligt mildare i smaken än Indian Tribute men har kanske en något mer spännande humleprofil. Dock är det en kraftig humlearom i båda men det är själva tonerna i humlearom som skiljer åt. Amarillo-humlen ger mer tropiska toner än vad Cascade och Centennial som Indian Tribute än humlad med som ger mer citrus och tallbarr. Min favorit av de båda blir ändå Indian Tribute då jag tycker den är den godaste och kraftfullaste av de båda. Amarillon landar på 4 av 5 i betyg medan Indian Tribute vinner med 4,2 av 5!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar