torsdag 26 januari 2012

De Molen Vuur & Vlam

Efter en snabb översikt av kranarna på Bishops Arms i Karlstad bestämde jag mig direkt för att beställa in ett glas av De Molens IPA Vuur & Vlaam. Det är ju trotsallt inte varje dag man dricker en IPA från De Molen på fat.

Vad är det för ett öl då? Jo, det är som sagt en IPA, med en alkoholhalt på 6,2%, som är humlad med Chinhook, Cascade, Simcoe och Amarillo samt torrhumlad med Cascade.

Hursomhelst, dags för en recension!

Vätskan är orange och eldfärgad med ett en och en halv finger högt vitt skum. Det blir en hel del skumrester på glasets insida.

Doften är otroligt kraftfull av humle med tydliga toner av mandariner, grapefrukt och citrusfrukter i största allmänhet. Det finns också en lätt maltighet, men den får inte mycket utrymme bland all humle.

Smaken är inte så besk som doften antyder utan är mer fruktigt humlig med en lätt bakgrund av karamellmalt. Det finns dock mycket smak av humlen med betoning på mandarin och grapefrukt.

Ölet är medelfylligt med en medelhög kolsyrehalt. Bubblorna är medelstora och mjuka.

Sällan har jag varit med om en IPA med så mycket inslag av citrusfrukter som samtidigt har en så snäll beska (även om den finns där). Det blir på något vis en ren citrusfruktshumlebomb - på ett positivt sätt!

Betyg? 4 av 5!

Pris: 80 kr för 40 cl på krogen.

3 kommentarer:

  1. Tack för pratstunden igår! Jättekul! Själv tänkte jag testa Yeti Imperial stout och London Porter i kväll.. /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, och lycka till med reportaget. Kul att du vågar prova ett av de öl jag rekommenderade, hoppas du gillar dem! :-)

      Radera
  2. Hm... Yeti var väl inte riktigt min grej. = ) Gillar ju stout, så jag hade mina förhoppningar, men tyckte att det smakade alldeles för mycket aska och tjära. Fast jag är glad att jag testade och London Portern har jag ännu inte testat. Kanske i helgen. Ska börja testa fler sorter! HA en trevlig helg!
    /Anna

    SvaraRadera