fredag 27 januari 2012

De Molen Bommen & Granaten

Efter den mycket trevliga upplevelsen av att dricka Vuur & Vlam bestämde jag mig för att dricka en De Molen-öl till. Valet föll på Bommen & Granaten - ett öl jag sett fram emot att dricka en tid.

Dum som jag var tänkte jag inte på alkoholhalten, som ju är 15,2%, dvs. rejält starkt. Så det fick bli kvällens andra och sista öl.

Nåja, dags för en recension!

Vätskan är djupt brun med ett minimalt smutsvitt skum. Det blir inga skumrester på glasets insida.

Doften är massiv av malt, malt och åter malt. Det finns tydliga toner av karamell och gräddkola som balanseras fint av avvägda toner av brandy och "finsprit" i allmänhet. Ingen direkt humle att tala om utom en lätt jordighet.

Smaken är precis som doften dominerad av malt med betoning på karamell, gräddkola och vaniljfudge. Tänk typ den kola ni kokar hemma till jul. Allt det söta och godis-aktiga balanseras upp av en delikat ton av brandy eller till och med konjak.
Ölet är rejält fylligt på gränsen till trögflytande med en väldigt låg kolsyrehalt. Bubblorna är små och mjuka.

Wow... wow! Det här är ett massivt öl - på gott och ont. Att dricka en flaska ensam var i mastigaste laget, jag skulle ha kunnat smutta på den i timtal men på grund av att jag skulle ta bussen hemmåt fick jag avsluta den på cirka 40 minuter (dålig planering, jag vet). Men, ett väldigt häftigt och gott barley wine som dock skulle må bra av lite lagring, denna flaska är buteljerad i augusti förra året och känns nästan lite väl omogen...

Betyg? 3,9 av 5! Gott, men skulle säkert kunna växa till runt 4,5 av 5 med ett par års lagring!

Pris: 149 kr för 33 cl på krogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar