lördag 28 augusti 2010

3 Små Rum del 1

Innan jag börjar med att skriva något annat måste jag tacka de vänliga, generösa, roliga och kunniga människorna jag träffade på 3 Små Rum igår. Rickgordon, Andreas, Gnoff och Rolf - ni är grymma! Sällan träffar man människor som bjuder så mycket på sig själva och på god öl. Dessutom ett stort tack till den väldigt trevliga och kunniga Reza, du har Göteborgs bästa pub!

När det första man möts av är vänliga och broderliga hälsningar och en gåva i form av en flaska Struise Black Albert vet man att man har hamnat i gott sällskap. Tack till Andreas för den!

Kvällen började med att vi körde en mini lambik-provning, de öl vi jämförde och analyserade var Cantillon Rosé De Gambrinus och Cantillon Cuvée des Champions 2003-2004, båda var fantastiska öl men den sistnämnda var något utöver det vanliga. Tusen tack till Rickgordon för att han bidrog med den! Cuvée des Champions hade en riktigt härlig syra och komplexitet och det märktes att de 6-7 åren hade gjort sitt, torrt och syrligt var ordet. Ord som pissoar, hästfilt, färska cirtoner och ananas nämndes i förbifarten. Rosé De Gambrinus var också riktigt trevlig med stor betoning på solmogna hallon och stora, friska, syrliga toner.

Efter dessa två väldigt trevliga öl plockade Rickgordon fram ännu en skatt. Vi fick prova nästa öl blint och efter att ha känt många härliga belgiska smaker och dofter såsom plommon, belgojäst, soja och råsocker med mera så gissade jag lite spontant på Gulden Draak - vilket förvånande nog var rätt gissat av mig. Det visade sig vara en flaska från 1999 som hade utvecklats riktigt, riktigt bra. Trevliga grejer!

Vidare så fick jag för mig att beställa in ett glas av Great Divide Titan IPA på fat, vilket visade sig vara ett bra val. Inte lika brutalbeskt och juice-igt som jag hade tänkt mig, men ändå en fruktig och trevlig IPA. Dock hade jag ju druckit den förut (fast på flaska) men det var riktigt kul att få prova något från Great Divide på fat.

En stund senare var det dags för ett glas Dugges High Five!, också på fat. Här tyckte jag vi började snacka grejer, riktigt humlearomatiskt med inslag av tropisk juice och tallbarr. Kanske var det så att den var lite för tung på malten för att vara en klockren IPA, men det höll ändå en hög klass. Smakade dessutom en skvätt Oppigårds Summer Twist (också på fat) av Andreas, den var väldigt bra och hade massa sköna inslag av grapefrukt och krusbär. Gott gott.

Kvällen hade bara börjat...

2 kommentarer:

  1. Låter som en väldigt sympatisk kväll, skoj!

    SvaraRadera
  2. Låter grymt! Hade gärna hängt på, men det är mycket just nu med barn och pluggande. Kanske nästa gång.

    SvaraRadera