lördag 10 april 2010

Royal Red

Det är inte alltför ofta som vi recenserar "budgetöl" här på bloggen. Nu kom jag dock över något annorlunda som jag kände för att testa. Det som är lite roligt med denna är att det är en av de lägst rankade öl på ratebeer som jag någonsin provat. Nåja, det är Royal Red vi pratar om, en öl från danska Royal Unibrew.

Nå, hur smakade denna annorlunda fruktöl som jag fick med mig hem från en fest häromveckan?

Färgen är rödbrun med betoning på röd med ett ganska stort vitt/rosa skum som ganska snabbt lägger sig till en skumring. Ölet lämnar inga rester på glaset.

Doften är lätt unken med inslag av jordgubbsmarmelad, lätt gräsig humle och vissa toner av billigt fruktgodis. Nu kan kanske vissa av dessa inslag låta positiva men jag fann inte doften särskilt inbjudande överhuvudtaget.

Smaken är iaf lite bättre än doften, även här finner jag toner av jordgubbsmarmelad och billigt fruktgodis som avrundas med en metallisk beska. Inga av smakerna känns inte särskilt naturliga utan de har en mer artificiell karaktär.

Fylligheten är medel till låg med en hög kolsyrehalt.

Nej, detta mina vänner var ingen höjdare. Fruktig dussinlager med massa artificiella godistoner, jag förstår ganska snabbt varför den är så lågt rankad.

Betyg? 1,05 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar