lördag 20 februari 2010

Sierra Nevada Harvest

Sierra Nevada Harvest är ett öl som brukar ta slut fort när det dyker upp på Systembolagets hyllor, vilket bryggeriets övriga öl också brukar göra. I år har jag dock uppfattat det som om det inte varit riktigt samma rusning som tidigare år, och jag lyckades beställa en flaska. Jag hade egentligen bara tänkt köpa de belgiska surölen, men tänkte att jag kunde beställa en flaska för att se om det levde upp till "hypen".

Ölet är mörkt orangeaktigt med väldigt fint vitt skum som lämnar en hel del skumrester på glaset. Det ser väldigt inbjudande ut.

Doften är tydlig av humle, vilket gjorde mig glad då jag var rädd för en alltför humletrött flaska. Det finns tydliga toner av apelsin, men främst är det kåda, tallbarr, grapefrukt och citrus. Litet gräsiga toner kan också skönjas tillsammans med vissa karamelliga toner i bakgrunden.

Smaken är främst stor av kåda, tallbarr, gräs och grapefrukt. Detta blandas med en del knäckiga toner från malten, en fin fruktighet och en trevlig humlebeska på slutet.

Munkänslan är medelfyllig med en frisk, småbubblig kolsyra som pirrar litet på tungan. Det finns också en viss oljig känsla.

Ett bra och trevligt öl, även om vi i Sverige inte får det superfärskt. Det är ingen tropisk frukt-bomb - men å andra sidan är det långtifrån alla "ipor" som är så. Jag har druckit ett par, eller åtminstone en humletrött IPA på krogen på sistone och det här är klart bättre.

Betyget blir 3,9 av 5! Ett bra öl, helt klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar