fredag 9 juli 2010

Bocköl från andra sidan Atlanten

Systembolaget har en lite lätt lustig tendens att importera öl som traditionellt sett görs i Tyskland från USA istället. Detta har vi sett många exempel på, bland annat med veteöl såsom Left Hand Haystack Wheat, Goose Island 312 Urban Wheat Ale och Anderson Valley Summer Solstice Summer Wheat. Nu senast lanserade de en bocköl från Sierra Nevada i form av Glissade Golden Bock.

Man kan säga såhär: Veteölen var ingen höjdare, inget mer sånt, tack!

Dock har jag bara goda erfarenheter av bocköl importerade från USA. Eller rättare sagt, jag har bara en sån erfarenhet och det var av Left Hand Rye Bock som jag tyckte var en alldeles underbart god öl.

Hursomhelst, nu är det Glissade Golden Bock vi ska fokusera på!

Färgen är åt det gyllene (överraskande va?) hållet med ett medelstort vitt skum. Ölet lämnar vissa skumrester på glaset.

Lätta men aromatiska humletoner av ädelhumle gör sig påminda i doften. Det är i motsats till vad vi är vana med i amerikansk öl örtiga och gräsiga toner vi har att göra med istället för de typiska inslagen grapefrukt och tallbarr. Malten gör sig enbart påmind i bakgrunen med inslag av vetebröd och valnötter.

Smaken domineras även den av humle av det ädlare slaget. Toner av såväl blommor som gräs och örter gör sig direkt påminda. Beskan är ganska snäll men räcker gott för att balansera upp den brödiga maltkroppen.

Munkänslan och fylligheten ligger någonstans mellan medel och låg med en medelhög kolsyrehalt med medelstora, lätt stickiga, bubblor.

Tja, detta var inga fel alls. Ändå känns det som att jag hellre hade sett en obskyr tysk bock istället för en amerikansk, men man kan ju inte få allt. Dock säger jag som jag sagt förut, snälla Systembolaget, om ni ändå ska ta in veteöl och bocköl - varför inte ta in lite mer spännande tysk sådan istället för amerikansk?

Betyg? 3,3 av 5.

1 kommentar:

  1. Lite intressant är att de på etiketten har rådet att ölen ska drickas kall. Jag provade den först kylskåpskall, men då varken smakade eller luktade den någonting alls.

    SvaraRadera