fredag 30 juli 2010

Traditionstyngd belgare

Precis som David påpekade i gårdagens inlägg om augustinyheterna så har det varit väldigt tyst här på bloggen i ett par veckor. Inga ursäkter finnes - det har handlat om ren nyhets- och motivationsbrist.

Nu tänkte jag ge en recension av den belgare som vid sidan av Chimay Blå och Orval (som dock är överlägsen) är bland de prisvärdaste belgarna man kan köpa på Systembolaget.

Vad är detta för öl nu då, tänker ni. Jo, Pauwel Kwak, säger jag. En lätt bortglömd belgare som med sitt häftiga glas i träbygel fortsätter att fascinera generationer av människor när de besöker en bra ölpub.

Men vad är Kwak egentligen för öl? Jo, det är en halvmörk belgian strong ale på 8,4 % som bryggs hos Brouwerij Bosteels i just Belgien. Ölets lite lätt knepiga glas har sitt urspring i att det kilades fast i bygeln bland kuskarna som körde "häst och vagn", en bild på glaset hittar ni här.

Nå, hur är denna lätt bortglömda öl egentligen?

Färgen som möter ögat när man häller upp den är som en blanding mellan brun och orange. Skummet är till en början stort och kompakt med sjunker med tiden ihop till ett par millimeter tjockt skumlock.

Kanderade mandlar, kolaremmar och typisk belgojäst är vad som först möter näsan när man sätter sig ner för att dofta på den. Det finns även lite kryddiga citrustoner och en rejäl bakgrund av belgisk kryddighet i övrigt.

Smaken är något mer subtil än doften och här är det framförallt belgojäst och karamelliga malttoner som dominerar. Någonstans där i bakgrunden finns också en lätt ton av citrusfrukter. Alkoholsmaken gömmer sig lite lätt i bakgrunden och ger en värmande karaktär till ölet. Ölet bjuder även på en lätt restsötma.

Fylligheten ligger kring medel och ölet har många medelstora och friska bubblor.

Det kanske bara är jag men detta är ett öl jag vill dricka fler gånger, och till det modesta priset av 23:50 så tycker jag man borde dricka det ofta. Den är överlägsen både Maredsous 8 och Leffe Brune m. fl.

Betyg? En rak fyra, 4 av 5.

3 kommentarer:

  1. "som med sitt häftiga glas i träbygel fortsätter att fascinera generationer av människor när de besöker en bra ölpub"

    Det känner jag mycket väl igen från när jag jobbade som bartender :) På den puben fick man även en chokladtryffel när man beställde en Kwak, passade faktiskt fint till ölen :)

    SvaraRadera
  2. Verkligen länge sedan jag drack den lilla gynnaren, bortglömd var ordet.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att Kwak, liksom ORval, är livsfarliga i hur bra de gömmer all alkohol.

    SvaraRadera