onsdag 4 juli 2012

Malmö Brygghus Cacao-Porter

Cacao-Porter från Malmö Brygghus är ett öl som jag sett fram emot att få prova länge - inte minst för att jag aldrig provat något från Malmö Brygghus förut och denna verkar vara en av deras högst rankade öl.

Vad är det då för en porter? Jo, det är en imperial porter på 8% bryggd med kakaobönan Criollo. Kakaon kommer förövrigt från Malmö Chokladfabrik som ägs av samma personer som bryggeriet.

Nog om detta, dags för en recension!

Vätskan är djupt brun på gränsen till svart med ett cirka två fingrar högt ljusbeiget skum. Det blir inga skumrester på glasets insida.

Doften är fyllig med tydliga inslag av kakao, hårdrostat kaffe och allmänna rostade toner. Det finns också en lätt syrlighet som jag misstänker kommer från den rostade malten och kakaon. Det finns också en lätt jordig humleton.

Smaken är... sur och tung. Kakaon blandas klumpigt med de hårt rostade malttonerna och det finns inte riktigt tillräckligt med sötma för att väga upp alla hårda rostade toner. Ölet avslutar torrt, bränt och lite lätt syrligt.

Ölet är medelfylligt med en medelhög kolsyrehalt. Bubblorna är små och mjuka.

Nej, det här var något av en besvikelse. Kanske är det så att mina höga förväntningar spelar in litegrann men samtidigt tycker jag att man kan förvänta sig mer än detta. Ölet saknar djup och sötma och blir baktungt och syrligt av alla rostade toner. Kanske är det en dålig batch? Jag får se om jag beställer den någon mer gång...

Betyg? 2,7 av 5. Ölet har vissa kvalitéer men helheten tillfredställer inte!

Pris: 39:90 för 33 cl på Systembolaget.

3 kommentarer:

  1. Har druckit Cacaoportern vid 3 vitt skilda tillfällen, alltid samma sura smak så det är nog ingen dålig batch ni råkat ut för. =/

    SvaraRadera
  2. Helt nytt recept osv. på Cacaoportern from. Augusti 2012.
    Kommer att finnas ett begränsat antal flaskor (0.75L)på beställningssortimentet efter årsskiftet. Ge den en chans till. https://untappd.com/beer/177713

    SvaraRadera