lördag 26 maj 2012

Bigfoot 2012

Det här blir en snabb recension av ett årligt återkommande öl som verkligen inte behöver någon närmare presentation - Sierra Nevada Bigfoot 2012!

Vi kör på direkt med en recension!

Ölet är har en djup kopparröd färg som är något klarare än vad jag upplevde den förra året. Det blir endast lätta skumrester på glasets insida.

Doften är massiv med rejäla drag av både amerikansk humle och karamellmalt. Humlen bjuder på en hel del grapefrukt, tallbarr och lite ananas medan malten bjuder på sötaktiga inslag av gräddig kola och melass.

Smaken är precis som doften lovar en blandning av beskt och sött. Först kommer den kraftiga fruktiga humlesmaken med inslag av grapefrukt och ananas som snabbt översköljs av den söta karamelliga malten.

Ölet är rejält fylligt och lite lätt klibbigt. Kolsyrehalten ligger någonstans runt medel med små mjuka bubblor.

Som vanligt är Bigfoot ett väldigt bra öl. Jag har dock nästan fördruckit mig lite på den och jag vet inte om jag börjar tycka den är litet enformig. Därför köpte jag bara en flaska i år, däremot ser jag fram mot en att se vad som händer med förra årets variant som jag har på lagring!

Betyg? 4 av 5!

Pris: 29:90 för 350 ml på Systembolaget. Det finns ett fåtal flaskor kvar ute i butikerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar