torsdag 9 juni 2011

Mikkeller Beer Geek Breakfast (fat)

Det har varit tyst en längre period på bloggen, detta beror på att David är och jobbar i Norge samt att jag har haft väldigt mycket att göra med mina studier. Nu är det dock dags för ett par recensioner och lite annat smått och gott som är på g.

Beer Geek Breakfast är ölet som detta inlägg ska handlar om. Detta var det första ölet från Mikkeller som jag provade, och jag fastnade direkt! Tyvärr köpte jag bara en flaska då (2008 någongång) och har inte druckit den sedan dess. När jag såg att Bishops Arms Karlstad hade den på fat var jag bara tvungen att köpa ett glas! Men hur var den då?

Vätskan är svart med ett en och en halv finger högt skum. Skummet är tätt och brunt, det lämnar vissa rester på glasets insida.

Jordigt kaffe, choklad och vanilj med inslag av lätt sockrade havregryn är det första som möter näsan när man börjar dofta på ölet. Ölet har överlag en väldigt trevlig rostad doft, det finns även lätt rökiga inslag.

Smaken är dominerad av jordigt kaffe, choklad och vanilj men det finns även tydliga drag av amerikansk humle i bakgrunden. Eftersmaken är full av kaffe och lätt rökiga toner med en rejäl efterbeska.

Ölet är fylligt med en medelhög kolsyrehalt. Bubblorna är små och mjuka.

Mmm... det här är bara så gott! Jag önskar verkligen att denna fanns som en standardstout i Systembolagets sortiment för denna vill man bara dricka om och om igen!

Betyg? 4,1 av 5! Mmm...

Pris: 80 kr för 40 cl på krogen.

1 kommentar:

  1. Denna samt Founders Breakfast stout är nog tamej tusan dom godaste stoutsen jag druckit. Har dock bara druckit dom på Flaska. Men håller med Bolaget skulle höja sig sju snäpp om denna fanns att tillgå. Trevlig sommar med god öl//Malt

    SvaraRadera