onsdag 9 juni 2010

Vad är det roligaste du har ståendes i ölkällaren?

Du får välja tre olika öl ur din ölkällare/ölskåp som är det du ser absolut mest fram emot att prova i framtiden.

Personligen har jag inte varit iväg på speciellt mycket ölresor eller dylikt så det jag har är mestadels från Systembolaget. Dock har det väl blivit några godbitar med tiden. Mina tre är hursomhelst AleSmith Speedway Stout, Mikkeller Black 黑 och Nøgne Ø Dark Horizon.

Det finns dock en hel del annat men jag är ett enormt fan av maffig imperial stout, så dessa tre öl är väl vad man skulle kalla mina kronjuveler i ölsamlingen.

Lista gärna dina, det är alltid spännande att höra vad ni har för härligt hemma i förråden!

10 kommentarer:

  1. BFM Abbaye de Saint Bon-Chien torde det väl vara. Och Dark Horizon då såklart. Vore intressant att prova min Oerbier från förra året, för att se om den blivit syrligare, som man ju hört ryktas om att den ska bli...

    SvaraRadera
  2. Oj. Får jag gå och titta efter?

    ...

    Generellt är jag inte så jätteintresserad av öllagring, och när jag reser bort köper jag ofta svagare vardagsöl som bitter, tysk pils och sådär.

    Men okej. Jag har en Nøgne Ø Underlig Jul från 2007 som jag tänkte dricka när bäst-före-datumet nästan passeras hösten 2012. Det ska bli spännande att se vad som hänt med den.

    Det ligger också en liten låda med Slottskällan Strong Ale från '06, '07 och '09 (jag letar fortfarande efter en '08!) som jag tänkte prova med lite vänner när möjligheten kommer.

    Och så, långt bak, har jag ett par Cantillon Iris från 2005 som borde vara rätt bra nu.

    SvaraRadera
  3. Orval är kanske inte så spännande eftersom den är så lätt att få tag på, men det är en trevlig öl att lagra.

    För de roligaste ölen i förrådet så har jag ingen plan för om de ska lagras eller drickas inom överskådlig framtid (hur man nu skulle hinna med det). Men av dem är väl öl som Black Albert och Cantillon Cuvee de Saint-Gilloise (även känd som Cuvee des Champions) det jag ser mest framemot att dricka.

    SvaraRadera
  4. Jag lagrar inte alltid avsiktligt men kan ibland köpa någon extra av ölsorter som sägs tåla det eftersom man aldrig vet när man skall ha tid och möjlighet att kunna njuta.
    AleSmith Speedway Stout
    Brewdog Abstract 01
    XS Imperial Stout (som tydligen var från 06')

    Men det får bli efter sommaren - som kommer bli ganska ölfri i och med ett par månaders vistelse i södra Frankrike.

    -Jimmy

    SvaraRadera
  5. Johan: Tycker Orval absolut är spännande, även om det är lättillgängligt. Dock är det ett fantastiskt öl och köper man på sig några flaskor brukar de alltid drickas upp innan de hinner lagras en längre tid. Den äldsta flaskan jag provat var väl ca. ett och ett halvt år om jag inte minns fel, och där var det väl ren tur att Fredrik lyckades komma över en litet äldre flaska från bolaget.

    Cantillonen hade jag inte tackat nej till! Önskar att jag hade lite lambic i skåpet...

    Glömde att nämna att jag har en Beer Here Essentia Bina också. Kan nog bli god om ett tag.

    SvaraRadera
  6. Jag har en Nils Oscar Barley Wine från 2001, är mycket nyfiken på hur den smakar idag.

    Mikkeller Big Worst Bourbon Edition är inte gammal, men den är jag också nyfiken på liksom flaskan med 3 Fonteinen Schaarbeekse Kriek. Hoppas att de båda är goda.

    SvaraRadera
  7. http://baggio.atari.org/pantry.jpg

    Nögne Ö Dark Horizon 1 är väl en favorit. J.W Lees Harvest Ale från 1999 är väl lite kul oxo. Har så mycket öl att det är svårt att bestämma sig. Blir lätt så med 5-600 flaskor på lagring. (Det ni ser på bilden är långt ifrån allt).

    SvaraRadera
  8. Hmm går typ inte att välja! Antagligen typ RR Deviaton, 3 Fonteinen Millennium Geuze samt J&J Blauw. Kanske Cantillon Crianza, dock redan provat men ska bli lajbans att prova igen.

    Inte direkt något jag skall lagra, dock DJÄVULSKT svårt att hitta något tillfälle att dricka skiten.

    SvaraRadera
  9. En flaska Dogfish Head World Wide Stout från 2007 skulle jag nog säga är det roligaste man kan hitta i min "källare"

    SvaraRadera
  10. Sierra Nevada 30th Anniversary Fritz & Ken Ale ska bli kul att prova. Lost Abbey Cuvee de Tomme verkar också väldigt intressant. Min sista får bli Dogfish Head Fort.

    Speedway stout hade varit med på listan om jag inte redan hade provat den.

    SvaraRadera