söndag 20 juni 2010

Sveriges bästa lageröl?

Som vanligt när det handlar om Oppigårds så snackar vi om hög kvalitet. Egentligen kan jag inte nog berömma dessa bryggare för deras jämna kvalitet och inte minst att de förser oss svenskar med öl av högsta kvalitet året om på både Systembolaget och landets pubar.

Nu till sommaren så bjussar de oss på tre olika öl i form av Slåtteröl, Summer Twist och Inwit (recept av Peter Högström, vinnare av SM i hembryggt öl 2009). Alla tre är utmärkta sommaröl - men är det någon gång om året man ska dricka lageröl så är det ju på sommaren.

Slåtter betyder, som några av er säkert vet, skörden av vallväxter (hö) som används som föda till boskap. Förr när man gjorde detta var det ju tvunget att göras för hand och då kunde man räkna med att drängarna och bönderna var törstiga. Denna öl kan jag tänka mig hade fallit dem utmärkt i smaken.

Nåja, nog pratat!

Glaset fylls av en djupt gul, på gränsen till bärnstensfärgad, vätska med ett rejält stort vitt skum. Ölet lämnar vissa skumrester på glaset.

Doften är stor och humlearomatisk med inslag av såväl citrusfrukter och lite mer blommiga toner. Diskreta toner av karamellmalt gör sig också påminda någonstans där i bakgrunden. Det är en väldigt ren och trevlig doft vi har att göra med - precis som sig bör i en lageröl.

Mums! Här är det krispigt och rent med härliga toner av såväl grapefrukt som tallbarr. Det finns även trevliga toner av hö och lite mer blommiga inslag också för den delen. Malten lurar där i bakgrunden med både karamelliga och vissa lättare brödiga toner.

Fylligheten ligger någonstans kring medel med en relativt hög kolsyra med medelstora bubblor.

Lageröl torde vara bland det svårare man kan brygga på ett microbryggeri men Oppigårds gör det med flaggan i topp. Deras enda konkurrenter bland de svenska mikrobrygda lagerölen är väl egentligen Jämtlands Bryggeri med deras Hell, Bärnsten och President.

Betyg? En rak fyra av fem möjliga, 4 av 5!

6 kommentarer:

  1. Själv håller jag nog Grebbestads Lunator och Nils Oscar Pils som Sveriges bästa lageröl!

    SvaraRadera
  2. sen har du ju lite kokta grönsaker i slottskällans slottslager med. ibland tycker jag den är ganska god.

    jag tycker nog inte riktigt lunator ska blandas in med övrig lageröl.

    SvaraRadera
  3. dqrull: Kan tyvärr inte hålla med om att Nils Oscar God Lager skulle vara någon höjdare. Visst, det är ett helt okej lageröl men till det priset förväntar man sig något extra, men jag tycker tyvärr att den är tämligen slätstruken.

    De enda ölen som imponerat rejält på mig från Nils Oscar är Rökporter och Coffee Stout!

    Lunator är en fantastisk öl, men som dempa säger så kanske den inte riktigt faller under samma kategori som t. ex Slåtterölen. Dock är det en utmärkt dubbelbock!

    dempa: Slottlager är helt okej, men som du säger så har den en hel del inslag av rotfrukter och kokta grönsaker.

    SvaraRadera
  4. Jag menar verkligen deras Pils (http://beeradvocate.com/beer/profile/894/35816) och inte God Lager, som jag också tycker är lite blek, tror pilsen är lite svårare att få tag på dock, finns inte på alla bolag direkt :(

    SvaraRadera
  5. dqrull: Ah, såg det nu! Den har jag inte provat, så det är mycket möjligt att den är bättre än God Lager!

    SvaraRadera
  6. Själv var jag inte så förtjust i denna och tyckte den smakade som en vanlig industriell lager med rätt mycket metall. Utöver dom du nämner så tycker jag Slottskällans Slottslager (har inte antecknat något om grönsaker på den), St:Eriks Pilsner och Dugges Lager nr.1 är mycket bättre. En snabbtitt i listan så ser det ut som att den här hamnade i botten av dom mikrobryggda lager-ölen.

    Lite synd då jag älskar Oppigårds andra öl. Men den här blev jag bara besviken på.

    SvaraRadera