Visar inlägg med etikett ölsats. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett ölsats. Visa alla inlägg

torsdag 28 januari 2010

Första hembrygden!


Några av er kanske minns mitt inlägg som handlade om att min bror och jag bryggt vår första öl, om inte annat så kan ni läsa det här.

Hursomhelst så har jag varit lite dålig på att rapportera om processen. Dock tänkte jag att det skulle bli lite ändring på det nu. För ganska exakt två veckor sedan så tappade vi upp ölet på flaska och tillsatte lite socker så att extra kolsyra skulle bildas i flaskorna.

Ölet smakade inte värst bra när vi provade ett litet glas vid upptappningen så vi blev lite oroliga för hur slutprodukten skulle bli. Igår så kunde min bror inte hålla sig längre så han delade en flaska tillsammans med hans sambo och mms:ade en bild till mig. Ölet såg lite halvdassigt ut på bilden med dålig skumkrona osv...

Nu till överraskningen, tydligen så hade skumkronan redan dött när han tog bilden då han kom på det ganska sent. Så mina farhågor om att det skulle vara dåligt skum osv blev som bortblåsta idag när jag själv provade den. Som ni kanske vet så är det en ölsats i form av Coopers Dark Ale.

Såhär smakade ölet idag när vi provade det:

Ölet är rödbrunt med en viss jästfällning, skumkronan är vit/beige-aktigt och är ganska rejäl och håller sig en bra stund innan det lägger sig till ett skumlock.

Doften är svag av karamell, bittra nötter och en viss humledoft som jag inte riktigt kan sätta fingret på. En lätt jästighet gör också påmind

Smaken är om möjligt ännu mer bittert nötig med en ganska engelsk humlekaraktär. Det finns även spår av karamell och jäst i smaken.

Fylligheten är medel till låg med en hög kolsyrehalt.

Ja, egentligen är det väl tokfel att betygsätta sitt eget hembrygda öl men eftersom det varken är min bror eller jag som kommit på receptet så vågar jag mig ändå på ett litet betyg. Ölet får 2,25 av 5, helt klart drickbart men nästa gång blir det att försöka sig på något mera spännande.

lördag 9 januari 2010

Första myrsteget mot hembryggning!

Både jag och David har länge varit sugna på att börja brygga eget öl. Det enda som saknas har väl egentligen varit utrustning men kanske främst tid och utrymme. Häromdagen ringde brorsan eller rättare sagt min plastbrorsa och frågade om jag ville vara med och brygga en coopers ölsats, och jag tänkte ungefär -"tja, varför inte!" och innerst inne var jag ganska förväntansfull.

Trots att det "bara" är en vanlig ölsats känns det ändå som ett visst steg emot att börja brygga själv. Både för mig och min bror blev det en bra lektion i hur noga man bör vara när man rengör utrustning och så vidare. Till veckan ska det hela buteteljeras och trots att det nog inte kommer vara någon särskilt smaksensation är det med viss spänning vi ser fram emot vårat första "hembrygda" öl.

Förhoppningsvis är detta ett första steg som får mig och förhoppningsvis även David att våga ta steget att börja brygga med maltextrakt alternativt helmalt samt riktig humle.

Så, till veckan kan jag förhoppningsvis, rapportera om våran sats med Coopers Dark Ale! OBS, ölet jag länkar till är den riktiga dark alen som jag antar att denna ölsats försöker efterlikna.