tisdag 10 juli 2012

Carlsberg härmar Spendrups

Carlsberg härmar Spendrups? Ja, ni hörde rätt. Det verkar som de stora bryggeridrakarna börjar bli oroliga att hamna efter i craftbeer-vågen, eller något, då de båda nyligen har lanserat små undermärken som fokuserar hårt på välhumlad lager med inspiration från USA.

Carlsbergs svar på på Spendrups Brutal Brewing heter Backyard Brewing - till och med initialerna är likadana. Deras första öl blir Lawn Mower och är precis som många av Brutal Brewings öl en välhumlad lager bryggd med amerikansk humle. Ölet kommer att bryggas i vad de kallar för ett nytt testbryggeri i Falkenberg som jag misstänker ligger i direkt anslutning till deras stora bryggeri i just Falkenberg som brygger bland annat deras produktserie Falcon.

Likheterna mellan Brutal Brewing och Backyard Brewing är nästan skrämmande och för mig är det ett tydligt tecken på att de stora bryggerierna har börjat inse det ekonomiska värdet i craftbeer-vågen och på allvar (i deras värld) försöker utmana mikrobryggerierna.

Hur detta blir återstår att se - vad tror och tycker ni om detta?

10 kommentarer:

  1. Alltså... allt som inte är Sjukommatvåan eller Sofiero Guld är väl ett steg i rätt riktning. När det gäller Brutal Brewing så har de ju faktiskt spottat ur sig ett par hyfsade grejer, även om det inte har varit några fullpoängare. Pistonheads julöl (Spendrups i alla fall, osäker på om det sitter Brutal-logga på den) var/är faktiskt riktigt bra.

    Men just Backyard Brewing som svar på Spendrups satsning känns otroligt krystat. Det måste gräma nån chefslirare på Carlsberg in i helvete mycket att de inte hann först, och nu försöker de ta igen det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis som du skriver känns det något krystat och det verkar som de går in för att verka inom samma nisch - välhumlad ljus lageröl.

      Radera
  2. Falköping?
    Det är väll Falkenberg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Givetvis är det Falkenberg, ett misstag från min sida!

      Radera
  3. En bra öl är en bra öl och i dessa bryggeriers fall är det ju lite som Henke säger att bara är positivt att dom petar i lite mer humle i ölen. Det är väl det vi vill? Med lite tur kan dom ju peta in en å annan drickbar öl som även kan vara lite billig. Sedan känns det alltid lite fult när stora företag ska hänga på trender då det inte känns riktigt genuint och helhjärtat.

    SvaraRadera
  4. Min åsikt är att det är positivt om de gär bättre öl, men om de bara tänker skriva att de gör bra öl och sen backa upp det med skräp så är det bara negativt. I spendrups fall så väntar jag fortfarande på första 3/5-ölen (=bra). Men de har gjort några som ligger över 2/5 (=godkänt).

    De kanske skulle anställa en bryggare som vet vad han/hon gör och också har en passion för öl, istället för att lägga alla pengar på marknadsföring ;)

    SvaraRadera
  5. Jag tror inte man ska skylla på bryggaren, han/hon gör nog så gott hen kan med det budgeten som ölen är given. Tänk på att drakarna har maximal vins som syfte och hantverkarna har bra öl i första rummet och sätter priset efter vad det faktisk kostar att göra något man kan vara stolt över.

    SvaraRadera
  6. Det är klart att drakarna vill tjäna pengar på det men det vill väl alla, även mindre bryggare annars kan dom inte fortsätta sin verksamhet. Jag tycker det är kul att se att Spendrups och nu Carlsberg reagerar på den "nya tidens" öl med att skapa ngt eget. Förhoppningvis skapar det en större medvetenhet och förståelse för mer humlade och "annorlunda" öl hos den gemene öldrickaren. I slutändan slussas kanske fler vidare till finölens rum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir lite kluven till det du skriver, Tobbe. Andersand skrev nyligen ett intressant inlägg om Brutal Brewing! http://andersandale.blogspot.se/2012/07/ej-for-brutal-brewingspendrups-ogon.html

      Radera
    2. Om vi nu ska spinna vidare på Andersands resonemang i den här bloggen, så tror jag inte risken är så himla stor att de stora återtar marknadsandelar från microbryggerierna. Åtminstone inte på många år. Utvecklingen ser helt tvärtom ut, och jag har svårt att tro att fräna hippie- eller gräsklipparöl ska kunna ändra på det.

      Dessutom är det ju inte enbart en vätska man köper. Man köper historik, kunskap och förpackning också. Ett helt paket. Ett visst öl från låt säga Strömsholms Brygghus kanske inte får 100/100 på Ratebeer, men det är kanske ändå en trevlig produkt med ett häftigt namn som anknyter till något lokalt, bryggd och tappad för hand av hängivna människor och inte utsatt för hemskheter som pastörisering.

      Man vet att det är vanliga människor med en kärlek till öl och både ambition och offervilja som står bakom alla dessa hantverksöl. Det är inga industrier, där ekonomerna har all makt och aktieägarna skriker efter utdelning.

      Industrierna kan lyckas med mycket, och de har enorma fördelar på alla plan. Men de kan inte vara lika genuina som små gårdsbryggerier, hur mycket de än försöker.

      Radera